Matura czy przygotowanie do matury jest bardzo dobrym czasem na refleksję nad sobą. Matura zmusza Cię do zadania sobie pytań:
- Jakie przedmioty zadawać na maturze?
- Czy matematyka w życiu mi się przyda, czy nie chcę mieć z nią już nigdy do czynienia?
- Co chcę studiować?
- Co chcę robić w życiu, po studiach?
- Czy chcę, muszę i czy warto studiować?
Przyjrzyj się sobie – ten artykuł może Ci pomóc w wybraniu właściwej ścieżki zawodowej i życiowej.
Ważne jest, jak się uczysz
Jeśli zastanawiałeś się kiedyś, dlaczego ktoś, kto świetnie sobie radził w szkole i był wzorowym uczniem, nie zrobił oszałamiającej kariery?

Zgadzasz się?
Ale, ale…
Czy na pewno nie ma uczniów piątkowych, którzy prowadzą własne firmy?
Oczywiście, że są. To, jakim byłeś w dzieciństwie i wczesnej młodości nie determinuje całego Twojego życia. Chociaż… większość ludzi przez całe życie nie zmienia się, bo nie pracują nad sobą.
W takim razie, jesli ludzie się nie zmieniają za bardzo w ciągu całego swojego życia, można by założyć, że osoba mądra i utalentowana w dzieciństwie i młodości odnoszący sukcesy w szkole, zastosuje te same umiejętności w późniejszym życie, prawda?
Niby tak.
Tylko przyjrzyj się, z czego wynikają sukcesy bardzo dobrych uczniów w naszej szkole (nie wszystkich, rzecz jasna)?
- Szybko potrafią przyswoić wymagany zakres wiedzy i go łatwo odtworzyć na klasówce czy przy odpowiedzi.
- Są naturalnie dobrzy w jednej czy kilku pokrewnych dziedzinach, ale mają dobre stopnie ze wszystkiego. Oznacza to, że (o ile nie są geniuszami zapamiętywania), że rozwijają swoje słabe strony, a nie skupiają się dostatecznie na mocnych stronach.
- Ich wiedza jest teoretyczna. W prawdziwym świecie teoria jest mniej potrzebna, niż praktyka – a w stosowaniu wiedzy w praktyce są słabi.
- W polskiej szkole nie pracujemy w zespołach, pracujemy na swój indywidualny sukces i stąd uczeń piątkowy nie rozwija dostatecznie swoich umiejętności komunikacji z innymi, co jest niezbędne do osiągnięcia sukcesu w życiu zawodowym.
- Jeśli poświęca czas na to, by mieć dobre stopnie ze wszystkiego, brak mu czasu na zabawę czy wspólne działania z innymi. Brak mu umiejętności prezentacji, kierowniczych, negocjacyjnych, mediacyjnych, zarządzania…A tego może się nauczyć chociażby działając w harcerstwie czy pracując społecznie.
I najważniejsze:
- Uczniowie trójkowi robią błędy. Czasem nawet dla śmiechu, ale głównie dlatego, że nie umieją, ale próbują – a nuż się uda? Piątkowi boja się je popełniać. Są zawsze perfekcyjnie przygotowani. Są świetnymi odtwórcami, a nie twórcami.
W takim razie, czy warto się uczyć na samych piątkach? Może lepiej nie robić wszystkiego, czego wymagają od Ciebie nauczyciele i nie zasługiwać na etykietkę wzorowego ucznia, tylko:
- mieć własne zdanie,
- umieć go bronić.,
- robić swoje mimo sprzeciwu innych
A jak ta teoria sprawdza się w Twoim życiu? Jakim jesteś uczniem?
Anna Sawczuk – Doradca Zawodowy / Kariery Warszawa
To co? Podejmiesz wyzwanie i zdasz maturę?