Asertywność, Co jak nie zdam matury z matematyki?, Co opłaca się studiować?, Co robić po maturze?, Do jakiej pracy po maturze?, Ile trzeba się uczyć do matury z matematyki?, Jak przygotować się do matury z matematyki?, Korepetycje dla humanistów Warszawa, Korepetycje z Matematyki Warszawa, Kurs do matury podstawowej z matematyki, Kurs maturalny matematyka, Matura matematyka 2024, matura online, matura podstawowa matematyka, Matura podstawowa z matematyki, Matura z matematyki w miesiąc, Na jakie studia iść?, Pewność siebie, Przygotowanie do matury z matematyki, Przygotowanie do matury z matematyki od podstaw, Psychologia, Radzenie sobie ze stresem, Szybkie przygotowanie do matury z matematyki, W czym jestem dobra?, Warszawa, Wybór studiów, Zadania maturalne matematyka

Co znaczy „W czym jestem dobry”?

Matura czy przygotowanie do matury jest bardzo dobrym czasem na refleksję nad sobą. Matura zmusza Cię do zadania sobie pytań:

  • Jakie przedmioty zadawać na maturze?
  • Czy matematyka w życiu mi się przyda, czy nie chcę mieć z nią już nigdy do czynienia?
  • Co chcę studiować?
  • Co chcę robić w życiu, po studiach?
  • Czy chcę, muszę i czy warto studiować?

Przyjrzyj się sobie – ten artykuł może Ci pomóc w wybraniu właściwej ścieżki zawodowej i życiowej.

W czym jestem dobry?

Napisał do nas absolwent ekonomii, któremu dziwnym się wydaje, że dostaje na rozmowach kwalifikacyjnych takie właśnie pytania. – I co ja mam odpowiedzieć? Skończyłem szkołę, ale nadal nie mam pojęcia, w czym tak naprawdę jestem dobry?-pyta.

awans

Oczywiście odpowiedz, co chcesz :-), ale proszę Cię o uwzględnienie intencji pytającego.

Bardzo często osoba, która nie ma doświadczenia związanego z praca na etacie boi się twierdzić, że jest w czymś dobra. Nie wiem, czy ma to związek z fałszywa skromnością, czy przekonaniem, że nie należy się chwalić, ale działa ona na własna szkodę.

Wiedzę i umiejętności trzeba nabyć, ale każdy z nas rodzi się mając talent.

W przeciwieństwie do wiedzy, jaką musisz zdobyć i umiejętności, jakich można się nauczyć talent jest do nas przypisany raz na zawsze.

Obserwuję moje dzieci: kiedy miały  około 2 lat mogłam łatwo zaobserwować ich wrodzone zachowania i sposoby radzenia sobie w otaczającym je środowisku.

Pewnego dnia moja młodsza córka bawiła się ze swoim kolega w piaskownicy, kiedy podbiegł do niej chłopczyk i wyrwał z ręki zabawkową wędkę. Ona spojrzała na to, i powiedziała do swojego kolegi z charakterystyczny sposób:

– Patryk, on mi zabrał wędkę!

Patryk wstał, podbiegł do tamtego, zabrał mu zabawkę i oddał Dorotce.

Patrzyłam na to  (Dorota miała może wtedy 3 lata) i myślałam, że w tej samej sytuacji moja starsza córka   zachowałaby się zupełnie inaczej. Ona po prostu by dogoniła chłopca, wytrwała mu zabawkę i oburzona wróciła do piaskownicy.

Ani jednej, ani drugiej nie uczyłam takich zachowań 🙂 Takie już są, moją rolą jest zwrócić ich uwagę na to, że są różne sposoby postępowania w tej samej sytuacji i różne tego postępowania efekty. Mogę nauczyć je umiejętności, dać im wiedzę na temat załatwiania spraw trudnych, ale i tak zawsze będzie je ciągnęło do załatwiania spraw na swój własny sposób 🙂

A to dlatego, że talent to wewnętrzne wzorce zachowania, taki filtr umysłowy decydujący o zachowaniu. Właśnie talent  decyduje o długofalowych sukcesach pracowników.

W takim razie, jeśli nie możesz opowiedzieć o swojej zdobytej wiedzy,  ani o tym, co umiesz robić, to może warto o swoich talentach?

Anna Sawczuk – Doradca Zawodowy / Kariery Warszawa

To co? Podejmiesz wyzwanie i zdasz maturę?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *